Automagazin: 022 31 01 01 Service auto 022 31 00 31
RO RU
Română Русский

Îngust sau larg? - Înțelegem ce cauciucuri sunt mai bune iarna

Îngust sau larg? - Înțelegem ce cauciucuri sunt mai bune iarna

Atunci când alegeți anvelopele de iarnă, există adesea întrebări: ce cauciucuri sunt mai bune în timpul iernii - largi sau înguste. Există o opinie că, dacă anvelopele sunt împăturite, atunci ele sunt eficiente pe gheață până la uzură completă. Pentru a răspunde la aceste întrebări, la sfârșitul iernii trecute am efectuat două teste non-standard. Într-una dintre ele, am comparat pe dinamica de gheață și zăpadă performanță de frânare și de conducere ale anvelopelor de iarnă cu diferite lățimi ale benzii de rulare, și într-un alt pe aceleași acoperiri testate proprietăți similare de iarnă pentru anvelope noi si uzate cu crampoane.

Disputa, care anvelopa este mai bine în gheață și zăpadă - largă sau îngustă, susținători ai acesteia din urmă argumentele lor bazate pe faptul că anvelopele înguste mai mult decât presiunea specifică într-un plasture de contact mai mic. Pe de altă parte, argumentele sunt diferite: anvelopele laterale au o lungime totală mai mare a lamelelor, care oferă proprietăți de cuplare pe suprafețe alunecoase. Am decis să găsim răspunsul în această chestiune controversată și comparat pe gheață și zăpadă sunt două tipuri de anvelope Nokian Hakkapeliitta R2 - 205 / 55R16 și 225 / 45R17.

Nokian Hakkapeliitta R2 205 / 55R16 (stânga) și 225 / 45R17

Pentru a compara proprietățile de cuplare, am efectuat patru teste: accelerarea pe gheață, frânarea pe gheață, accelerarea zăpezii și frânarea în zăpadă. Rezultatul a fost mixt. Deci, pe gheață, o pneu mai larg (225 / 45R17) se frânează și accelerează mai repede. Lamele cu o lungime totală mai mare, într-adevăr, pe gheață îmbunătățesc proprietățile de cuplare. Diferența dintre grafice poate părea mică, dar trebuie menționat faptul că accelerația a fost de numai 30 km / h, iar frânarea - de la 30 la 5 km / h. Pe zăpadă usor laminată, rezultatul este opus în cazul frânării. Aici lamelele sunt deja ineficiente. O zonă mai mică de contact cu suprafața drumului joacă un rol semnificativ. În consecință, o presiune specifică mai mare în plasturele de contact, care permite pneului să apese pe zăpadă. Dar dinamica accelerației în zăpadă este aceeași.

Rezultatele testelor pentru anvelope cu diferite lățimi de profil

Pentru a verifica diferența dintre proprietățile de cuplare pe gheața unei anvelope noi și uzate, am decis să exemplificăm anvelopele Nokian Hakkapeliitta 8 și Nokian Hakkapeliitta 5. Protectorul acestuia din urmă a fost purtat la o adâncime de 4 mm, iar cel nou a fost mai mare de 9 mm. Îmbrăcați de "cei cinci" au fost vârfuri. Miezul lor de carbură peste corpul uzat al vârfului a ieșit doar 0,4 mm (pentru cele noi era de 1,2 mm sau mai mult).

Nou Nokian Hakkapeliitta 8 (stânga) și uzat Nokian Hakkapeliitta 5

Temperatura gheții în timpul testului a fost de -5 ° C. Acest lucru optime condiții pentru crampoane, ca la gheață temperatură foarte joasă, devine foarte greu - și de bază este dificil să se împingă prezonul. La temperaturi mai aproape de zero, gheață, invers, moale și, prin urmare, mai ușor „arat“, care contribuie la o forță de frânare mai mică. Rezultatul testului a fost de așteptat. Accelerarea dinamicii în gheață la noul Hakkapeliitta 8 cu spin hexagonal progresiv într-un interval foarte îngust de viteză de 5-30 km / h a fost mai bună decât aproape 1,5 secunde. La frânare de la o viteză de 50 km / h la decelerare este de 5 kilometri pe oră distanță de oprire pe anvelopă nouă este mai scurtă de mai mult de 3 m. În cazul în care designul este proporțional cu o moduri de viteza reală, diferența de distanța de frânare poate fi la 10 la 20 m. Acest lucru este foarte periculos, deoarece pe un drum public poate duce la tragedie. Iată o altă dovadă a proprietăților de cuplare scăzută a pneurilor uzate.